Конференція

Що ми знаємо про цифрову грамотність і чи така вона вже й важлива?

Уланов Віталій,
голова парламенту дітей Петрівської територіальної громади

У наш час дуже важко когось здивувати тим, що маєш профіль у
соціальних мережах, вмієш користуватися пошуковими системами та
навчаєшся он-лайн. Навіть наші бабусі та дідусі вже користуються всіма
благами сучасних комп’ютерних технологій.
Коли б іще тема цифрової грамотності була б такою актуальною, як не
сьогодні? Мільйони листів, безліч фото та відео, нескінченний потік
інформації та даних потрапляють до мережі щодня. Здається, що в Інтернеті
можна знайти все і трохи більше.
Проте, цифрова грамотність – це не лише можливість виходити в
мережу, в першу чергу – це вміння ефективно та безпечно користуватися
цифровими технологіями в навчанні чи в особистісному розвитку.
Існує 4 принципи цифрової грамотності:
1. Розуміння – здатність отримувати ідеї з медіа.
2. Взаємозалежність – необхідність не лише співіснування, а й
взаємодоповнення форм засобів масової інформації.
3. Соціальні фактори – спільне використання більше не є лише методом
ідентичності, а може допомагати створювати власні меседжі.
4. Подальший нагляд – здатність розуміти цінність інформації та зберігати її
таким чином, щоб робити її доступною та корисною на тривалий термін.
Усе більше педагогів зосереджуються на перевагах навичок цифрової
грамотності у школах, оскільки для сучасних учнів Інтернет є одним із
основних джерел інформації. Учні, які володіють цифровою грамотністю,
знають, як знаходити та використовувати цифровий вміст, створювати
надійні паролі та користуватися соціальними мережами. Такі діти розуміють
основи безпеки в Інтернеті та небезпеку кібер-знущань.

Цифрова грамотність стає все більшою частиною будь-якого підходу
до розвитку навичок. Вона навіть включена в основу ЮНІСЕФ, як ключова
навичка ХХІ століття.
Одним з таких прикладів є Національна освітня платформа з цифрової
грамотності «Дія: Цифрова освіта», що є одним із кроків подолання цифрової
нерівності в Україні. На офіційному порталі є можливість обрати один із
курсів, в тому числі, і для школярів, де різні спікери доступно розказують
про те, як ефективно використовувати технології в навчанні. Крім того, на
цій же платформі є можливість пройти тест на визначення рівня цифрової
грамотності, що є дуже зручним варіантом закріплення отриманих знань.
Хоча дана освітня платформа розрахована на осіб більш старших – для
дітей є лише 3 курси, але початок покладено, а це означає, що все більше
школярів зможуть долучитися та отримати нові знання.
Упровадження цифрової грамотності для населення – це досить
складний процес. Варто не забувати про ключові перешкоди:

 відсутність можливостей викладачів;
 відсутність інфраструктури;
 низький рівень зв’язку (особливо для віддалених районів).
Підсумовуючи все вище сказане, хотілось би зробити певні висновки.
Цифрові навички необхідні кожній людині, тому дуже приємно
усвідомлювати, що питанням грамотності цікавляться все більше школярів, а
педагоги готові допомогти їм у цьому. А ще приємніше те, що цифровій
грамотності стало легше навчитися. Набуття досвіду в цьому питанні зараз
дозволить нам – дітям – в подальшому розвиватись, отримувати лише якісні
знання та будувати плани на майбутнє. Можливість використовувати
технології і самостійно навчатися вже приносить користь, про яку раніше
важко було здогадуватись.
Однак, не слід забувати про декілька факторів, що заважають
впровадженню цифрової грамотності. Тут є досить важливою взаємодія між
державою та суспільством. Лише країна, яка піклується про своїх громадян,

зможе подолати розрив у доступі до цифрових технологій, а в подальшому
ще й досягти високих показників у контексті цифрової грамотності.

Віталію, так особисто для вас цифрова грамотність важлива? Дякую.