Конференція

КОМФОРТНЕ ТА БЕЗПЕЧНЕ МІСТО: КОНЦЕПЦІЯ SMART CITY ВІД КИЇВСТАР

Микитенко Світлана Анатоліївна,
координатор Долинського районного парламенту дітей

Кількість людей у ​​великих містах зростає з кожним днем, а в
невеликих населених пунктах жителів стає все менше. Це відбувається в
усьому світі. За прогнозами ООН до 2050 року 68% людей на планеті будуть
жити в мегаполісах.
Україна вже випередила цей сценарій. У великих містах зараз
проживає 70% українців, і це не межа. Люди хочуть мати перспективи
працевлаштування, комфортне і гідне життя, з чим у містечках і ОТГ великі
проблеми.
Кількість новобудов у мегаполісах зростає в геометричній прогресії.
Попри те, що місця в школах, лікарнях, дитячих садках обмежені, затори
займають багато часу, а про паркувальні місця залишається тільки мріяти.
Щоб розв’язати проблеми і зробити життя комфортнішим, потрібні серйозні
інновації.

«Молодь повинна мати рівні можливості»
«П’ять років тому держави-члени ООН розробили план розвитку до 2030,
який складається із 17 глобальних цілей сталого розвитку. Там цілий спектр
завдань щодо боротьби з убогістю, екологічних програм, підвищення якості
життя людей. Реалізація таких цілей — це план для всіх нас. Великі
компанії, що є лідерами у своїх галузях, — і Київстар одна з них — мають
допомогти містам модернізуватися, підтримати введення інновацій,
сприяти індустріалізації та розвитку, впроваджувати рішення, які будуть
підтримувати та покращувати інфраструктуру, сервіси для жителів», —
розповідає B2B-директор компанії «Київстар», Костянтин Вечір. Київстар
вже працює в цьому напрямку. «Як основу для інших можливостей, ми
розвиваємо високотехнологічні мережі передачі даних 4G, які зараз
покривають не тільки міста, а й малі населені пункти. Молоді люди повинні
мати рівні можливості незалежно від того, живуть вони у великому місті
чи в маленькому. У тому числі мати доступ до інтернету, який зараз є
вікном у світ можливостей і дозволяє поліпшувати якість життя —

скорочує відстань між людиною і потрібними їй товарами, послугами та
сервісами», — додає B2B-директор Київстар.
«Інтернет — лише основа Smart City»
Щоб створити зручну і безпечну екосистему для нашого молодого
покоління і туристів міста, потрібно об’єднувати між собою сервіси на
базі аналітики Big Data, хмарних обчислень, IoT-рішень тощо.
У цьому і полягає концепція Smart City — розумного міста, де все
оцифровано й автоматизовано. Інноваційні технології, інструменти та
висновки Big Data аналітики допомагають місцевій владі вибирати
оптимальні управлінські рішення і робити побут жителів більш комфортним.
Уже зараз технології можуть оптимізувати транспортні потоки,
підвищити безпеку, розвинути туристичні маршрути, поліпшити прорахунок
споживання ресурсів, контролювати утилізацію відходів тощо.
«Сьогодні рішення, які можуть бути корисні містам, часто являють собою
окремі точкові сервіси від різних постачальників. Для міста ж було б
зручніше, щоб його завдання вирішувалась комплексно «під ключ». Це
складний процес, оскільки готових рішень не існує. Необхідно комбінувати
та поєднувати кілька інструментів у одну мережу, яка дозволяє місту
робити моніторинг, збирати дані, аналізувати їх, керувати сервісами через
об’єднані платформи», — міркує Костянтин Вечір.
Він підкреслює, що для виконання цього завдання потрібен
технологічний інтегратор, який зможе запропонувати для кожного міста
індивідуальні рішення, об’єднавши їх для ефективної роботи всіх
сервісів. «Київстар вважає таку модель найбільш перспективною і готовий
ставати таким інтегратором технологій для найкращого результату Smart
City-проєктів», — повідомляє Вечір.

«Принцип роботи розумного міста»
«IoT-рішення — це як органи почуттів міста: слух, зір, нюх. Інформація від
них має стікатися в єдиний центр — мозок, який оцінює отриману
інформацію і далі приймає рішення», — пояснює директор департаменту з
розвитку конвергентних проєктів Київстар, Павло Хариков.
Великі дані — найкращий інструмент, щоб скласти портрет жителя певного
міста: демографія, сфера зайнятості, вподобання і потреби. Наприклад, за
кількістю молодих сімей можна спрогнозувати, скільки потрібно буде місць
у дитсадках в наступні роки та, якщо є необхідність, заздалегідь подбати про
відкриття нових шкіл і садочків.
Важливо: всі дані для Big Data аналізу — анонімні.
А якщо визначити кількість місцевих жителів, які використовують
смартфони, і число тих, у кого ще кнопкові телефони, це допоможе міським

органам влади з’ясувати, як краще інформувати людей — через месенджер
або SMS-розсилку.
«Якщо кнопкові телефони та голосовий зв’язок досі популярні, варто
розвивати кол-центри комунальних служб та IVR (голосове меню), —
пояснює Павло Хариков. — А якщо відсоток людей зі смартфонами високий,
то настав час впроваджувати вебпортали та мобільні додатки, через які
жителі будуть отримувати інформацію».

«Поліпшення інфраструктури»
Багато молодих людей, роботу яких перевели в онлайн в період пандемії,
перебралися жити ближче до природи в невеликі населені пункти по
сусідству з великими містами. Це стало відомо завдяки аналізу переміщення
клієнтів Київстар.
«Через подібні міграції з’являються місця, де інфраструктура не
розрахована на збільшену кількість людей. Наприклад, їм не вистачає
магазинів, служб доставки, аптек. Володіючи інформацією про міграцію
населення у своїй місцевості, місто може приймати правильні управлінські
рішення, — пояснює Павло Хариков. — І навпаки — якщо з міста йдуть
гроші, які раніше потрапляли в дохід бюджету, це теж варто
відстежувати та розуміти».

«Підвищення ефективності транспортних потоків»
За допомогою аналізу великих даних можна визначити кількість людей, які
щодня приїжджають у великі міста з невеликих населених пунктів на своїх
машинах. І в місцях, де починаються затори, передбачити перехоплювальні
парковки. Залишивши там свою машину, людина зможе пересісти на
громадський транспорт і їхати далі. Внаслідок цього дороги стануть більш
розвантаженими, що позитивно позначиться і на міському трафіку, і на
екології.
Також сучасні технології дозволяють зрозуміти, які дороги треба
модернізувати насамперед. «У 2017-2018 ми робили дуже масштабний
проєкт – аналізували пасажиропотік на основних трасах країни, щоб
зрозуміти, як їх можна розвантажити та які з доріг потрібно
реконструювати, — згадує Павло Хариков. — Наша модель була визнана, як
дуже ефективна. Її вже застосовують для оцінки доріг і оптимізації
маршрутів і в інших країнах світу, щоб люди в дорозі витрачали менше
часу».

«Комунальні послуги»
IoT-рішення можуть спростити комунальним службам і постачальникам
ресурсів моніторинг стану своїх мереж, допомогти аналізувати й
оптимізувати використання води, газу, електроенергії тощо.

«Зараз з кількома водоканалами ми проводимо пілотні проєкти, на яких
переконуємося, що побудинковий облік води та датчики на лічильниках
дають дуже багато інформації комунальному підприємству. Це дозволяє їм
у режимі реального часу виявляти прориви й аварії, усувати їх до того, як
все навколо затопить чи буде завдано серйозної шкоди навколишньому
середовищу. Результат — істотна економія грошей і ресурсів», — говорить
Павло Хариков.
IoT-пристрої можуть працювати довгі роки без підзарядки або заміни
акумулятора. А у Київстар вже є спеціальна платформа для збору даних з
датчиків, їх обробки та формування звітів для клієнта.
«Вуличне освітлення»
Уже у 25 містах нашої країни освітлення налаштовують за допомогою
Інтернету речей. IoT-технології дозволяють керувати роботою ліхтарів і
регулювати потужність електрики, спираючись на показники датчиків,
погодні умови або час доби. Це дає можливість міській владі економити до
70% на електриці та до 50% — на експлуатаційних витратах освітлювальних
приладів. Крім того, завдяки ліхтарям з датчиками руху населені пункти
стають більш безпечними.
Наприклад, в Кропивницькому, де вже встановлено 1350 світильників з
інтелектуальними модулями, вже досягли такого результату. Розумні
пристрої для ліхтарів — системи централізованого контролю, датчики й
освітлювальне обладнання — постачає компанія Odis-W, а сервер з
програмним забезпеченням знаходиться на платформі Azure Stack від
Київстар.
«Освітлення, комунальні сервіси, транспорт, безпека, зв’язок — одні з
ключових потреб кожного міста, — підсумовує B2B-директор Київстар
Костянтин Вечір. — Тому ми вже зараз створюємо ті комплексні рішення,
які дозволяють містам розвиватися і ставати кращими для своїх жителів,а
особливо молоді. Що краще якість життя людини в місті, то більше вона
до цього міста лояльна і готова в ньому жити, працювати, створювати
сім’ю, і, в підсумку, — витрачати саме в цьому місті свої гроші. Ми зі свого
боку робимо свій внесок у цей процес — створюємо і разом з містами
впроваджуємо технології, які покращують якість життя людей».